Mur de can Sabater
Pàgina de reflexions i opinió dels membres de la família Sabater.
28/09/2006
Sembla ser que quan en Espanya es fa quelcom s'ha de fer malament. Quan aparegueren les primeres línies de ferrocarril a l'Estat Espanyol ja es van pendre les primeres decisions equivocades, entre les quals destaca per la seva negativa influència sobre la xarxa ferroviària, el triar un ample de via diferent al dels nostres veïns: l'ample de via espanyol, de 1.660 mm, o dit a l'època com a seis pies castellanos. Altres decisions, com la d'establir el radi de curva mínim en 400 metres, o el tamany de les estacions a 400 metres, han fet que el nostre ferrocarril estigui a anys llum de la resta de ferrocarrils europeus.Els governs espanyols actuals han decidit resoldre algunes d'aquestes mancances per la via directa (i cara), és a dir, fent una espècie de xarxa ferroviària paral.lela a l'actual, això sí, d'ample internacional i radis de curvatura enormement grans, per permetre altes velocitats. Sense contemplar l'actualització de la infraestructura actual, com si les dues xarxes (la vella i la nova) no tinguéssin possibilitat de ser compatibles, com si la vella l'haguéssim d'acabar desmantellant. I, evidentment, fent un pla lo més inversament possible al sentit comú: l'ample internacional comença a Sevilla (des del 1992), i qui sap quan arribarà a la frontera francesa per la Jonquera, diuen que cap al 2009. Tot això, construïnt una caríssima infraestructura dissenyada per a alta velocitat (radis de curva molt grans, manteniment costós) així com mercaderies (pendents molt baixos, poc peralt a les curves), cosa que fa doblement cara la infraestructura nova, doblement cara alhora de mantenir-la i complicada alhora d'explotar-la, sobretot degut a la diferència de velocitats entre els AVEs (>300km/h) i els trens de mercaderies (80-100km/h). I mentrestant, l'actual línia ferroviària entre Barcelona i Portbou, quedarà relegada a una espècie de via de regionals burriqueros, seguint amb l'ample espanyol i obligant a mercaderies i passatgers a fer transbord a Portbou o Cervera.
No fóra més lògic fer una línia AVE només per a AVE, podent-la fer amb pendents forts i peralts més accentuats, cosa que permetria fer radis de curva menys generosos, i per lo tant, molt més barato; i destinar la diferència de costos en adaptar la línia actual, ja sigui estrenyent-la o posant-li un tercer carril, a l'ample internacional? Aquest AVE actual és la sangría de les rodalies, regionals i mercaderies que patim.
Envia'm un mail amb la teva opinió